Yağlıboya Resim

YAĞLI BOYA RESİM YAPMAK: 

ALARI; KULLANILAN MALZEME, FIRÇALAR, PALET, BOYA…

Yağlı boya resim nasıl yapılır:

Resim Sanatçısı Fatih Karakaş, yağlı boya resim yaparken; çalışmasının tüm aşamalarını örnekleyerek, kullandığı malzeme ve araçları, tekniğinin inceliklerini anlAŞAMatarak bizlerle paylaştı. Bu makalesinde; yağlı boya resim yapmanın “zor” değil, kolay yönünü gösterdi. Kullandığı terimler için ayrıca bir “sözlük” hazırlayarak kavramları anlamamızı sağladı. Sanatçımız Fatih Karakaş’a bu örnek çalışmasından dolayı; resim sanatına başlayan, yapmakta olan ve yapacak olan tüm sanatseverler adına sonsuz teşekkür ediyoruz.


Fatih Karakaş: Aşamalı yağlı boya resim- 1. Aşama-2009   Palet: Fatih Karakaş'ın paleti. 2009    Fatih Karakaş: "HAN DUVARLARI" Yağlı Boya, pres tuval; 25x20 cm. 2009

HAZIRLIK AŞAMASI-/ TERCİHİM KÜÇÜK EBATLI BİR TUVAL.DAHA DOĞRUSU PRESTUVAL.KALIN BİR MUKAVVA VEYA DURALİT ÜZERİNE MARUFLE EDİLMİŞ BEZ..BUNUN İÇİN BEN HAZIR BEZ KULLANDIM.HAZIR BEZLER GENEL OLARAK ASTARLI OLURLAR.FIRÇA OLARAK TERCİHİM HABICO VEYA PEBEO MARKA SENTETİK YASSI (BEYAZ KIL) VE YUVARLAK FIRÇALAR.4 / 6 / 8 / VE 12 NUMARALI FIRÇALARLA RESMİMİ YAPACAĞIM.PALETİME GELİNCE:BOYAYI EMMEYEN BİR AHŞAP VEYA CAM OLABİLİR.YETER Kİ BOYAYI RAHATLIKLA KARIŞTIRABİLECEĞİNİZ BİR TABLANIZ OLSUN.MEDYUM OLARAK (BOYAYI İNCELTMEK İÇİN) SAF TEREBENTİN VE KETEN YAĞINI BELİRLİ MİKTARDA KARIŞTIRARAK (1 ÖLÇEK KETEN YAĞINA KARŞILIK 4 ÖLÇEK SAF TEREBENTİN) MEDYUMU ELDE EDEBİLİRSİNİZ.VE TABİİKİ BOYAMA SIRASINDA VEYA RESMİNİZ BİTTİKTEN SONRA FIRÇALARI TEMİZLEMEK İÇİN SENTETİK TİNERE İHTİYACINIZ OLACAK.TABİİ DİKKATLİ KULLANMAK KAYDIYLA.FIRÇA TEMİZLİĞİ İÇİN BÜYÜK KIRTASİYELERDE DEĞİŞİK MALZEMELER DE MEVCUT.AMA SENTETİK TİNER DE İŞ GÖRMÜYOR DEĞİL.BOYALARA GELİNCE: PİYASADA ÇOK TÜRDE VE MARKADA YAĞLI BOYALAR SATILIYOR.BEN GENELDE WİNSOR-NEWTON MARKAYI TERCİH EDERİM.BAZEN MARKALARA GÖRE BOYA PİGMENTLERİ DEĞİŞEBİLİYOR (MARKALARI FARKLI RENKLERİ AYNI OLSA DA)…YANİ BİRAZDAN BAŞLAYACAĞIM RESİMDE AMSTERDAM ,LEFRANC VEYA PEBEO MARKA RENKLER DE KULLANABİLİRİM.

1.AŞAMA-ÖNCELİKLE RESMİNİ YAPACAĞIM GÖRÜNTÜYÜ HAYAL EDİYORUM. BAZEN HAYALE GEREK KALMAZ. EĞER RESSAMSANIZ GÜNLÜK HAYATIN HERHANGİ BİR KADRAJI SİZE  “RESMİMİ YAP” DİYE SİZE HAYKIRABİLİYOR. BENDE GENELDE BÖYLE OLUYOR.
MODELİMİ VE MEKÂNI TUVAL ÜZERİNE DİKKATLİ BİR ŞEKİLDE ÇİZİYORUM. BUNUN İÇİN RENKLİ KURU KIRMIZI KALEM KULLANIYORUM. EĞER KURŞUNKALEMLE ÇİZERSEM BOYAMA SIRASINDA BOYA VE MEDYUM KURŞUNKALEMLE KARIŞACAĞINDAN RENKLERİ KİRLETECEĞİNİ BİLİYORUM.

Fatih Karakaş: Yağlı boya resim yapmak: 1 Aşama; çizim

2.AŞAMA-BİRAZ ULTRAMARİN VE BURNT SIENNA RENGİNİ MEDYUMLA SULANDIRARAK GENEL BİR ASTAR ÇEKİYORUM. BU BAŞLANGIÇ BİÇİMİ GELENEKSELDİR VE ESKİ USTALARDA BU YÖNTEMİ KULLANMIŞLARDIR. ÇEKTİĞİM BU RENKLİ ASTAR BOYAMA SIRASINDA BANA YARDIMCI OLACAK. AYNI ZAMANDA RESİM BİTTİKTEN SONRA NE KADAR RENKLİ OLURSA OLSUN GÖRÜNTÜYE BÜTÜNLÜK KAZANDIRIYOR.

Fatih Karakaş: Aşamalı yağlı boya resim- 2. Aşama-2009

3.AŞAMA-YİNE ULTRAMARİN VE BURNT SIENNAYI KARIŞTIRARAK-BİRAZ DAHA KATI- BOYAMAYA KOYU BİR ALAN OLAN ELBİSEDEN BAŞLIYORUM.

Fatih Karakaş: Aşamalı yağlı boya resim- 3. Aşama-2009

4.AŞAMA-TEK BİR OBJEYE YOĞUNLAŞMAK BENİM İŞİM DEĞİL. HEMEN ELBİSELERDEN MEKAN BOYAMASINA GEÇİYORUM.BUNUN İÇİN DE ULTRAMARİN,TITANIUM WHITE VE CADMIUM YELLOW RENKLERİNİ UYGUN RENGİ BULUNCAYA DEK PALETTE KARIŞTIRDIKTAN SONRA ZEMİN VE DUVARLARI HAFİF İMPASTOLARLA BOYUYORUM.

Fatih Karakaş: Aşamalı yağlı boya resim- 4. Aşama-2009

5.AŞAMA-BU AŞAMADAN SONRA DEĞİŞİK RENK ARAŞTIRMALARINA GİRİYORUM. ELBİSE İÇİN AKLIMDAN BİRÇOK RENK GEÇTİ AMA TERCİHİM ALIZARIN VE ULTRAMARIN KARIŞIMI BİR RENK OLDU. KONUYA UYGUNLUĞU AÇISINDAN İSABETLİ BİR TERCİH OLDUĞUNU DÜŞÜNÜYORUM. DETAY İSTEYEN OBJELERDE 4 NUMARALI YASSI FIRÇAMI KULLANIYORUM.

Fatih Karakaş: Aşamalı yağlı boya resim- 5. Aşama-2009

6.AŞAMA-RESİMDEKİ RENKLER YERİNE OTURDUKÇA RESİMDEKİ BİÇİM VE OBJELER DE FARKLI İZLENİMLER ORTAYA ÇIKARIYOR. BU İZLENİMLER OLUMLU VEYA OLUMSUZ ETKİLER BIRAKIR. MESELA BELLİ AŞAMADAN SONRA ARKADAKİ MERDİVENLERİN FİGÜRÜ OLUMSUZ ETKİLEDİĞİNİ GÖRDÜM VE KAPATTIM. MERDİVENİ KALDIRMAM RESME ADETA HAVA ALDIRDI. BURADAN ŞU SONUCU ÇIKARABİLİRİZ:”RESİMDE HER OBJE RASTGELE YERE KONULMAZ”.

Fatih Karakaş: Aşamalı yağlı boya resim- 6. Aşama-2009

7.AŞAMA-YAVAŞ YAVAŞ DETAYLARA GİMEYE BAŞLIYORUM. TEN RENGİ İÇİN TITANIUM WHITE, ULRAMARIN MAVİSİ,CADMIUM RED VE CADMIUM YELLOW RENKLERİNİ KULLANDIM.İLK ÇEKTİĞİM RENKLİ ASTARIN ESAS RENKLERLE NASIL UYUM İÇİNDE BULUNDUĞUNU TEKRAR GÖZLEMLEYİN.

Fatih Karakaş: Aşamalı yağlı boya resim- 7. Aşama-2009

8.AŞAMA-YİNE UZUNCA BİR İZLEME VE DÜŞÜNMEDEN SONRA FİGÜRÜ TIKAYAN BİR ELEMAN DAHA OLDUĞUNU FARKETTİM:ARKADAKİ PENCERE!..HEMEN KALDIRDIM,VE GERÇEKTEN DAHA İYİ DURDUĞUNU GÖRDÜM.

Fatih Karakaş: Aşamalı yağlı boya resim- 8. Aşama-2009

9.AŞAMA-12 NUMARA FIRÇAMIN YARDIMIYLA DUVARLARI HAFİF VURUŞLAR VE FARKLI BOYA SÜRME BİÇİMLERİ İLE BİTİRDİM.DETAYLAR İÇİNSE 4 NUMARALI YASSI FIRÇAMI KULLANDIM.BU İŞLEMİ GERÇEKLEŞTİRİRKEN AKLIMDA “DUVARIN DUVAR GİBİ” OLMASI GEREKTİĞİ BİLİNCİ HAKİM.RESİMDE GÖRDÜĞÜNÜZ HER ELEMAN (ETEK,ŞAL,DUVARDAKİ İNCE OYUKLAR VE LEKELER VS..) BU BİLİNÇLE GERÇEKLEŞİRSE DAHA OLUMLU SONUÇLAR DOĞURUR.
EVET…İMZAMI DA ATTIM…PEKİ RESİM BİTTİ Mİ?..HAYIR!..BOYADIĞINIZ RESMİ “AŞIRI BAKMA” TUZAĞINDAN KURTARMALISINIZ ÖNCE.BİTMİŞ GİBİ GÖRÜNÜR,AMA ASLINDA BİTMEZ.BUNUN İÇİN RESMİ 2 GÜN GÖRMEME KARARI ALDIM.

Fatih Karakaş: Aşamalı yağlı boya resim- 9. Aşama-2009

SON AŞAMA-2 GÜN SONRA RESME BAKTIĞIMDA RENK VE DETAYLARDA DEĞİŞİKLİKLER YAPMAM GEREKTİĞİNİ FARKETTİM. ETEĞE SOĞUK BİR PEMBE İLE BOYARSAM DAHA RENKLİ DURACAĞINI DÜŞÜNDÜM. AYRICA DUVAR VE ELBİSE ÜZERİNDE DE KÜÇÜK MÜDAHALELER GEREKİYORDU.AŞAMALARI DİKKATLE İZLERSENİZ FARKI GÖRECEKSİNİZ.

Fatih Karakaş: "HAN DUVARLARI" Yağlı Boya, pres tuval; 25x20 cm. 2009

VE… RESİM BİTTİ!

SÖZLÜK:

PRESTUVAL:  YAĞLI BOYA VEYA AKRİLİK BOYA YÖNTEMİ İLE RESİM YAPMAK İÇİN KALIN MUKAVVA VEYA DURALİTE GERİLMİŞ BEZ. BU TİP TUVALLER GENELDE KÜÇÜK EBATLI OLURLAR. VE PROFESYONEL SANATÇILAR-PEK AZI HARİÇ-BOYAYACAKLARI “ESAS” RESMİN ÖN TASLAKLARINI BU TİP TUVALLERDE UYGULARLAR. TABİİ BU TASLAKLAR BAZEN KÂĞIT ÜZERİNE SULUBOYA DA YAPILABİLİYOR

DURALİT ÜZERİ MARUFLE BEZ: YUKARIDAKİ TANIMIN AYNISI .

MEDYUM: YAĞLI BOYAYI TUVAL ÜZERİNDE RAHATÇA SÜREBİLMEK İÇİN HAZIRLANMIŞ İNCELTİCİ. BU İNCELTİCİ SANATÇININ PRATİĞİNE GÖRE DEĞİŞİR. TEREBENTİN VE KETEN YAĞI VEYA HAŞHAŞ YAĞI ŞARTTIR. SANATÇILAR YÖNTEMLERİNE GÖRE BU İKİSİNE EK OLARAK BEZİR YAĞI VEYA DAMAR VERNİĞİ DE KATABİLİYORLAR. HATTA RESMİN DAHA ÇABUK KURUMASI İÇİN MEDYUMA “KURUTUCU” EKLEYEN RESSAMLAR DA VARDIR. AMA GENEL İTİBARİYLE TEREBENTİN VE KETEN YAĞI KAFİDİR.

PİGMENT: YAĞLIBOYANIN HAMMADDESİDİR. BENZETME YAPILIRSA İNSANIN DNA SI VEYA MADDENİN ATOMU GİBİDİR. RENKLERİN TEMEL YAPISINI PİGMENTLER OLUŞTURUR.

ULTRAMARİN MAVİSİ: TÜRKÇESİ İLE DENİZ MAVİSİ ANLAMIDADIR.İCAT EDİLDİĞİNDEN BERİ GEÇMİŞ VE GÜNÜMÜZDEKİ BİRÇOK USTA RESSAMIN OLMAZSA OLMAZ RENKLERİNDENDİR.KUVVETLİ BİR IŞIĞA BENZER.GÖLGELER VE EN İDEAL MOR RENKLER BU RENKLE ELDE EDİLİR.

BURNT SIENNA: TEN RENGİNİN VAZGEÇİLMEZİDİR. BEYAZLA KARIŞTIRILINCA İDEAL TEN RENGİNİ ELDE EDERSİNİZ. BİRÇOK RENKLE KARIŞTIRILABİLİR. BARIŞIK BİR RENKTİR. ÖRNEĞİN RUBENS VE VAN DYCK’IN VAZGEÇİLMEZ TEN RENKLERİDİR.

TITANIUM WHITE: ZINC (ÇİNKO) BEYAZINDAN SONRA İCAD EDİLMİŞ YENİ TÜR BİR BEYAZDIR. ÇİNKO BEYAZINA GÖRE RENKLERLE EN İYİ ANLAŞAN VEYA KARIŞAN BİR BEYAZDIR. VE USTA RESSAMLAR GENELDE BU BEYAZI KULLANIRLAR.

IMPASTO: RESMİ BOYARKEN BOYAYI BİRAZ KATI ŞEKİLDE YÜZEY ÜZERİNE SÜRME BİÇİMİDİR. BU SÜRME ŞEKLİ SANATÇININ DUYARLILIĞI İLE ORANTILIDIR. EMPRESTYONİSTLER İMPASTO SÜRÜŞ TEKNİĞİNE EN İYİ ÖRNEĞİ TEŞKİL EDERLER.

ALIZARIN: MAVİ RENGE YAKIN BİR KIRMIZI RENK TÜRÜDÜR. SAYDAM BİR ALAŞIMA SAHİPTİR. ULTRAMARİNLE BİRLEŞİNCE -VE BEYAZLA- HARİKA MORLAR MEYDANA GETİRİR.

CADMIUM RED: OLDUKÇA IŞIKLI -CANLI- BİR KIRMIZIDIR. USTA SANATÇILARIN ÇOĞUNUN PALETİNDE VAR OLAN BİR RENKTİR. SAYDAMDIR. BU DA PİGMENT FARKINDAN KAYNAKLANIYOR.

CADMIUM YELLOW: BU SARI RENGİ KULLANMAYAN RESSAM HEMEN HEMEN YOK GİBİDİR. GEÇMİŞ VE GÜNÜMÜZ RESİM SANATININ VAZGEÇİLMEZ RENKLERİNDEN BİRİ OLMUŞTUR. MARKA DEĞİŞİKLİĞİNE GÖRE TRANSPARAN -KATILIK, İNCELİK- FARKI GÖSTEREBİLİYOR. HER RENKLE KARIŞABİLEN VE KİRLETMEYEN BİR RENKTİR.

Fatih Karakaş

ADIM ADIM YAĞLIBOYA PORTRE TEKNİĞİ

Bu yazı ile yalnızca kendi uyguladığım portre tekniğimin genel çizgilerini sizinle paylaşacağım.

Her sanatçı kendine öz bir resim tekniği geliştirir. Her bir portre yeni bir meydan okuma, heyecan dolu ve zenginleştiren bir deneyimdir.

Aslında bir portre çalışmasının büyük bir bölümü natürmortdan oluşur: giiysiler, mobilya, çiçekler,…, etrafındaki bütün dekor. Dış mekanı resmedecekseniz (bahçede), portrenin yanında natürmort ve peyzaj bulunur.

Kullandığım palet aşağıdaki renkleri kapsar:
Titanium Beyaz,
Açık Kadmium Sarısı,
Açık Napoli Sarısı,
Venedik kırmızısı (İngiliz Kırmızısına çok benzer),
Açık Kadmium Kırmızısı,
Koyu Kadmium Kırmızısı,
Madder Pembe (Quinacridone) (fransızcası Rose de Garance),
Prusya Yeşili,
Toprak Yeşili,
“Özsu” Yeşili (ingilizcesi Sap Green),
Zümrüt Yeşili (Viridian),
Fransız Ultramarine Mavisi,
“Coeruleum” Mavi,
Permanent Mor,
Sarı Ochre,
Doğal Sienna Toprağı,
Yanmış Sienna Toprağı,
Doğal Umber Toprağı,
Yanımış Umber Toprağı,
“Payne’s” Gri,
Fildişi Siyahı.

Aslında siyah boyayı neredeyse hiç kullanmam. Çok ender durumlarda hafifçe kullanırım. Siyah boyanın kuruma zamanı çok uzundur, bazen kalın kullanıldığında hiç kurumadığını bile okumuşumdur. Siyah rengini elde etmek için bazı renkleri karıştırmak yetiyor; örneğin F.Ultramarine Mavisi ile Yanmış Sienna Toprağı (veya Yanmış Umber Toprağı). Bu karışık “siyah” resimdeki diğer renkler ile daha uyumlu olup, hazır tüpteki siyah gibi göze çarpmıyor.

Ten rengi için kullandığım bazı karışımlar şöyle:
Titanium Beyaz+Kadmium Kırmızısı+Kadmium Sarısı+ Yanmış Sienna Toprağı,
Titanium Beyaz+Venedik Kırmızısı+ Ochre Sarısı…

İstediğiniz karışımı yapabilirsiniz, ama birinci örnek temel karışımdır.

Gölgeler için Kad.Kırmızısı+Toprak renkleri+ (bunları daha da koyulaştırmak için) biraz Zümrüt Yeşili, Maviler,… gibi renkleri kullanabilirsiniz.

Işık gören ten rengi: temel renge daha fazla beyaz, veya hafif sarıyla karışmış beyaz.

Kendi karışımınızı bulmalısınız. Işıklı veya gölgeli bölgelerdeki yansıyan renkleri unutmayın. Biliyorsunuz nesnelere sağından, solundan, üstünden, altından, her tarafından orada bulunan başka nesnelerin renkleri yansır. Ten de, boyadığınız her nesne gibi, etrafındaki renkleri yansıtır; örneğin, boyunda mavi bir eşarp veya elbisenin yakası varsa, çenenin altına mavi renk yansır. Bu gibi detayları unutmamak gerekir. Yalnız, bunu fazla abartmayın.

Çalışmanın sonunda ışığın vurduğu en parlak noktalara sade beyaz boya sürülür, veya beyaz+açık kad. sarı.

FOTOĞRAF

Portre siparişlerinde, müşterinin uygun profesyonel stüdyo fotografı yok ise, genellikle kendim çekerim. Bir sürü fotograf çekilir, değişik pozlarda, ışıklarda. Sonra bunların arasında kompozisyonu en uygun olanı seçilir. Bazen birkaç fotografı birbirine yapıştırarak en iyi kompozisyonu bulurum. Müşteri de onaylaması gerekiyor. Fotograftan çalışmak bana tam bir özgürlük tanıyor: istediğim zaman, istediğim kadar çalışabiliyorum.

TUVALE TRANSFER

Fotografı tuvale geçirmenin birkaç tekniği vardır:
-örneğin küçük kareler tekniği,
-projeksiyon aleti ile direkt olarak tuvalin üzerine kurşun kalem veya füzen ile çizgilerin üzerinden geçerek
-veya fotografı bilgisayar ile tuvalin ebatlarında büyüterek ( büyük ebatlarda birkaç kağıt birbirine yapıştırılır) ve kağıtların arka yüzünü füzen, veya başka koyuca renkte kuru pastel ile tamamen kaplayıp, tuvalin üzerine tutturup, resmindeki bütün çizgilerin üstünden geçerek resmi tuvale aktarma tekniği.

Ben son iki tekniği de, fakat projeksiyon aletini daha sıklıkla kullanırım. Bunu tercih etmemin nedeni daha hızlı çalışabilmek. Büyük Ustaların zamanında bu teknolojiler olsaydı (hele Michelangelo!) onlar da bunlardan eminim yararlanırlardı. Projeksiyon aletini kullanırken bazı noktalara özen gösterilmelidir:
Transfer yapacağınız tuvali duvara tutturuyorum dik dursun diye. Perdeleri kapatıp projeksiyon aletini çalıştırıyorum, ve ince uclu bir kurşun kalem ile tuvalin üzerindeki desenleri çiziyorum. Tuval bir milimetre bile oynamaması gerekiyor, hele portre çizerken, yoksa herşey bozulur. Gölgeleri de belirtiyorum. Hiç bir çizgiyi unutmamak gerekiyor, aksi halde projeksiyonu tekrar çalıştırdığınızda çizgilerin birbirini tutmaması gibi bir olay ile karşılaşabilirsiniz. Bu yüzden resim aktarma işlemini bir seferde bitirmek gerekir.

LAVİ TEKNİĞİ

Şövaleme oturunca, ilk olarak tuvalin üstündeki çizgilerin üzerlerinden kahverengi tonda kokusuz tiner ile inceltilmiş yağlıboya ile geçiyorum. Sonra gölgeleri lavi tekniği ile (çok inceltilmiş tek bir renk kullanarak, genellikle kahverengi tonlarda) kapatıyorum.

BOYAMA AŞAMASI

Bundan sonraki etapta artık renklere geçiyorum, yine inceltilmiş boyalarla. Bunu yapınca değişik renk lekelerin birbirine olan uyumlarına bakıp istersem değiştiriyorum. (İleri etaplarda da değiştirilebilir.) İlk renklere yağ katmayın, boyalar zor kurur ve daha üzerlerine birkaç kat daha boya eklenecek. Tabii bir yağlıboya resmi bir günde bitirecekseniz (Alla Prima tekniği) o zaman yağ kullanabilirsiniz, ama her zaman eliniz aza gitsin. Tüp boyalar zaten yeterince yağlıdır. Fotograftaki giysileri, renklerini ve modellerini, etraftaki natürmortları bazen değiştiriyorum. Kendi hayalime göre, resmi daha estetik, daha ilginç, daha uyumlu gösterecek değişikliklerden çekinmem.

RENKLER

Tüpten çıkan siyah boyayı, çok ender durumlar dışında, hiç kullanmam. Neden? Çünkü bu boyalar hiç doğal görünmez. Benim siyahım: ultramarine mavi ve kahverengiler ( Yanmış Sienna Toprağı, Van Dyke Kahverengi, veya Yanmış Umber Toprağı).

Renk karışımlarında mümkünse iki renk+beyaz’dan fazla karıştırmayın, aksi takdirde renk çamurlaşır.
Bazen bir nokta kadar üçüncü bir renk olabilir.

Beyaz: beyaz renkli bir eşyaya yanındaki renkler yansır. Gölgelerde beyaz değişir, başka tonlar alır. O gölgenin içinde de yanından renk yansıması olur. Bu yansımalar çok önemlidir, unutmamak gerekir. Bir resmi canlı yapan noktalardan biridir.

Renklerin tonunu açmak için fazla beyaz kullanmayın: renkler tazeliklerini, canlılıklarını kaybeder. Açık sarı veya öteki açık renkleri ekleyebilirsiniz.

Koyulaştırmak isterseniz, çok ender durumlar dışında, tüpteki siyahı kullanmayın. Siyah, çok zor kuruyan bir renktir. Karıştırdığınız rengin kurumasını da geciktirmiş olursunuz. Bunun yerine koyu renkler ekleyin. Koyu topraklar, koyu kırmızılar, yeşiller, morlar.

Renkleri iyi tanımak gerekiyor. Bu konuda çok güzel kitaplar var. Bir de deneyim, deneyim, deneyim.

Kumaşlar:

Kumaşları boyamak zordur: ipek, kadife, saten, kürk…

Büyük Ustaların eselerinin karşısında hep hayran kalırım. Kumaşın kıvrımlarındaki renk değişimlerini görmek gerekir. Örneğin ipek ve bilhassa saten yanındaki renkleri o kadar çok yansıtır ki, öz rengi yerine başka renk kullanılır. En ışıklı yerlerde de saf beyaz kullanılır. Kahverengi kürk için (manto veya bir hayvan resmi için) önce, eşyanın veya hayvanın ışıkta ve gölgedeki yerlere özen göstererek, bir kat koyuca toprak rengi; sonra tamamen kuruyunca toprak rengini açarak ( beyaz, sarı, ochre sarı, turuncu, mavi… ekleyerek) ince çizgilerle tüyleri az veya çok detaylı olarak boyayabilirsiniz. Bütün kürke uygulamayın, bazı yerler kıvrımlarda örneğin düz renk kalsın, gölgelerde tüyler teker teker görünmez. Işıklı yerlerde tüyleri belirtin, öteki yerlerde daha serbest boya darbeleri yapın. Görülen yerler var, kaybolan yerler var.

Eşyalar:

Her zaman ışık-gölge kontrastlarını yapın. Eşyayı üç boyutlu gösteren esas budur. Renk yansımalarını unutmayın. Bir eşyanın arka çizgileri daha az net olsun. Biraz buğulu gibi olsun uzaklık hissi verebilmek için.

Saçlar:

Saçlar da alın çizgisinde net olarak boyanmaz. Alından fırlayacak gibi yapılmaz. Saçın arkaları, kıvrımları resmin fon renginden de alır. Saçın arka çizgisi çok belirli olmaz, fona doğru biraz netliği azalır, kayboluyor gibi.

Eller:

Çok özen gösterilir.

KURUMA VE ÇALIŞMA DÜZENİ

Her çalışmadan sonra not defterimi alıp o gün tuvaldeki hangi bölgeleri boyadığımı yazarım. Bu bölgelere 15 gün dokunmam. Çok ince boya katmanlarıyla çalışmama rağmen bu bölgelerin kurumasını beklerim. Yaz aylarında, ender olarak, çok sıcak havalarda bazen bir hafta sonra boyadığım olur.

Bu teknik ile küçük ebatlardaki bir tuvali en az 6 ayda bitiririm.

Yarı kurumuş bir boyanın üzerine hiçbir zaman boyanmaz. Üstteki boya, alt kat kuruyunca, çatlamaya başlar.

Bu bekleme tekniğini Büyük Ustalar çok sıkıca uyguluyorlarmış!

Kalın boya darbelerini daha da çok beklemek gerekir.

Bütün boyama süreci boyunca arada tuvali alıp yaptığınız çalışmaya bir aynada bakın. Bütün yanlışlıkları göreceksiniz (orantılar, eğrilikler…).

Ben boyarken bütün vaktimi almayı severim, resmin yavaş yavaş ortaya çıkmasını, olgunlaşmasını görmek, ne güzel bir his…..aynen Doğa gibi, hiç acele etmeden.

AÇIK-KOYU

Tuvalde aydınlık bölgeler ve güzel gölgeler resme derinlik katar. Bir portrede en açık bölge alındır. Alt dudağa, burnun ucuna, gözlerdeki ışıltılara beyaz renk ile küçük dokunuşlar yapın.

VERNİKLEME

Aylar geçer resim bitmiş gibidir ve artık küçük rötuşların zamanı gelir. En sevdiğim zaman! Bazı açık-koyu valörleri biraz daha belirginleştiririm, bir çizgiyi netleştirir birini yumuşatırım. Gölgeleri derinleştiririm. Oraya buraya beyaz ile ışıltılar eklerim.

Her katmanda 15 gün baklettiğim için, zaten tuvalimin genel kuruması için az vakit yetiyor. Ama yine de acelem yoksa ve yakında sergi yoksa, 6-8-10 ay veya bir sene bile verniklemeden bırakırım. Tuvali masaya yatırırım. Vernik şişesini su dolu bir kapta ben-mari usulü ile biraz ısıtırım ki vernik daha sıvılaşsın ve sürmesi kolaylaşsın. Sonra ısınmış verniği bir kaba boşaltıp büyükçe, yassı bir fırça ile beklemeden verniği tuvale ince bir şekilde sürmeye başlıyorum: sağdan sola, yukarıdan aşağıya, tekrar sağdan sola. Bu işe başlamadan biraz gerginleşirim, bir maratona başlıyacakmışım gibi konsantre olurum.

Bu işlemi BİR SEFERDE ve birkaç dakikada bitirmek gerekiyor. Vernik çabuk kurur. Sonra tuvali ışığa tutup, vernik geçmemiş yerler varsa onları tespit edip, oralara da çok çabuk ilave vernik sürüyorum. Genellikle el alışmışsa böyle yerler bulunmaz. Kuruyana kadar (15-20 dakika kadar) tuvali olduğu yerde bırakın. Sonra duvara yaslayabilirsiniz. Üzerine toz konmaması için tuvali ters olarak duvara doğru eğri dayıyorum (resimli taraf duvara bakacak), yalnızca üst kenarı duvara yaslıyorum. Burada 1-2 saat bırakırım.

Vernikleme işlemi tozlu yerlerde yapılmaz, veya toz kaldırmamak için vernik kururken terafında dolaşılmaz.

Beyaz ve bomboş bir tuval ile başlayan bu heyecan dolu macera böylece biter ve bu mutluluğun tadını çıkarırken yepyeni bir maceraya atılmak için sabırsızlanırız!

Lale Okonşar

Yorumlarınınız, benim için çok önemli.

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter picture

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

Takip Et

Her yeni yazı için posta kutunuza gönderim alın.

%d blogcu bunu beğendi: